Waarom recensies over uw bedrijf in Google zo belangrijk zijn
februari 15, 2016 8:57 amRecensies zijn belangrijk. Steeds vaker geeft Google recensies weer in de zoekresultaten. Ze worden getoond in de organische én betaalde zoekresultaten. Naast dat uw bedrijf nog eens extra opvalt door de gekleurde sterren, zorgt het ook voor het over de drempel trekken van bezoekers. U klikt tenslotte eerder op een bedrijf mét (goede) beoordeling dan zonder, toch?
Waar worden de sterren eigenlijk allemaal weergegeven?
De sterren worden op verschillende plaatsen weergegeven. Als ik in Google zoek op ‘sauna omgeving Doetinchem’, staat Palestra in de zoekresultaten mét daarbij gele sterren.
Wanneer ik zoek op Palestra, krijg ik in de rechterkolom Palestra uitgelicht te zien met gegevens die in Google+ zijn opgegeven. Ook hier ziet u de sterren.
Ook wanneer u een bedrijf zoekt in Google Maps kan het zijn dat, wanneer er recensies zijn geschreven over uw bedrijf, deze worden weergegeven.
Het is dus slim om te gaan werken aan het achterlaten van recensies door uw klanten. Dit kan op meerdere manieren. U kunt er zelf aan werken, maar u kunt het ook uitbesteden aan een beoordelingswebsite. Google heeft een aantal beoordelingswebsites goedgekeurd (bijvoorbeeld het bekende KiyOh) en toont wanneer u een Adwords campagne start, de beoordelingen van uw bedrijf die op deze site zijn achtergelaten. Ook kunt u deze beoordelingen zelf integreren op uw eigen website. Het grote voordeel van het aansluiten bij deze websites is dat alles automatisch wordt geregeld. Klanten krijgen automatisch een mail om een recensie achter te laten op hun site. Het nadeel is dat u deze sites dient te betalen voor deze dienst.
Gratis:
Heeft u geen Adwords campagne of wilt u zelf uw recensies regelen, dan kunt u ook zelf een mail opstellen om klanten vriendelijk te vragen een recensie achter te laten. Dit zal gestaag groeien, omdat niet iedereen dit ook daadwerkelijk gaat doen, maar die garantie heeft u ook niet wanneer u kiest voor een beoordelingswebsite zoals bijvoorbeeld KiyOh. Mocht u nu vandaag denken dat het een slim idee is om ineens uw hele klantenbestand te benaderen, denk er dan aan dat het voor Google vreemd overkomt wanneer u binnen een week ineens 100 nieuwe recensies online hebt staan. Google is streng in het controleren van echtheid van recensies, wat ook logisch is als je het betrouwbaar over wilt laten komen. Doe het dus met beleid!
Waar kan de klant een recensie achterlaten?
Een recensie achterlaten op Google kan alleen via een Google account, dus iemand moet wel ingelogd zijn. Men kan een review achterlaten door de locatie op te zoeken in Google Maps en te klikken op review schrijven. Of door te zoeken in Google op de bedrijfsnaam en te klikken op ‘een recensie schrijven’. Wilt u zelf weten waar u in het verleden recensies voor hebt geschreven? Log dan in op uw Google account, ga naar Maps, klik op het menu (de drie streepjes die onder elkaar staan) en ga dan naar mijn bijdragen.
Gecategoriseerd in :Bezoekersstatistieken